Muusikkojen liiton vetoomus hallitukselle

Muusikkojen liitto on vedonnut Suomen hallitukseen taiteilijoiden ja taidekentän turvaamiseksi. Lue lisää >

Muusikkojen liiton jäsenkysely koronaviruspandemian vaikutuksista

Noin 96 % vastaajista ilmoitti, että pandemian vuoksi on peruuntunut työtilaisuuksia. Lue lisää >

Yhteinen tahto

”Kolmessa kuukaudessa yksin freelancereiden menetykset alalla ovat suuruusluokaltaan 25 miljoonaa euroa”, kirjoittaa Muusikkojen liiton puheenjohtaja Ahti Vänttinen. Lue lisää >

Orkesterikenttä paineen alla

”Olisi tärkeää välttää hätiköityjä ja ylireagoivia päätöksiä orkesteritoiminnan välittömästä alasajosta ja rauhassa kuunnella myös muusikoiden ajatuksia vaihtoehtoisista työskentelymenetelmistä”, kirjoittaa Patrik Stenström, Muusikkojen liiton varapuheenjohtaja ja Helsingin Muusikot ry:n puheenjohtaja. Lue lisää >

MUSA VAI BISNES -ohjelman koronaviruspandemiaa käsittelevät jaksot

Radio Helsingin puheohjelma MUSA VAI BISNES käsitteli koronaviruspandemiaan liittyvää tilannetta musiikkialalla kahdessa viimeisessä jaksossaan:

• Maanantaina 16. maaliskuuta 2020 Maria Veitolan johdolla käsiteltiin koronaviruspandemian vaikutuksia Suomen musiikkialaan. Lähetyksessä keskusteltiin muun muassa siitä, mitä konserttien ja tapahtumien peruminen tarkoittaa artisteille, muusikoille ja ohjelmatoimistoille. Vieraina maanantainaolivat kiertueensa siirtämään joutuneet artistit SANNI ja Tuure Kilpeläinen sekä muun muassa Sideways- ja Provinssi-festivaaleja järjestävän Fullsteamin Tuomo Tähtinen ja ALL DAY -ohjelmatoimiston Esa Nikkilä. Kuuntele >
  • Maanantaina 23. maaliskuuta Maria Veitolan johdolla selvitettiin, mitä uusia toimintamalleja Suomen musiikkialalla on kehitelty varotoimien estäessä konserttien ja keikkojen järjestämisen. Hyvät ideat musiikkialalla työskentelevien toimeentulon varmistamiseksi ovat nyt tarpeen – suorassa lähetyksessä aiheesta keskustelivat radiotoimittaja ja musiikintekijä Markus Nordenstreng, Sony Musicin markkinointijohtaja Jannika Nyqvist ja artisti Olavi Uusivirta. Kuuntele >

Musiikkialan vetoomus Ylelle ja kaupallisille radiokanaville

Allekirjoita vetoomus Ylelle ja kaupallisille radiokanaville kotimaisen musiikin esittämisen painottamisesta toistaiseksi. Lue lisää ja allekirjoita >

Teoston ohjeistus striimauksesta ja musiikin käytöstä koronatilanteen aikana

Koronatilanteen vuoksi kokoontumista rajoitetaan ja tilaisuuksia joudutaan perumaan. Lisäksi livetilaisuuksia joudutaan siirtämään digitaalisiin kanaviin. Koska musiikkia halutaan nyt hyödyntää yhä enemmän verkossa ja sosiaalisessa mediassa, Teosto koosti kysymyksiä ja vastauksia koskien musiikin käyttölupia ja striimausta poikkeuksellisen koronatilanteen aikana. Lue lisää >

Gramex aikaistaa 11 miljoonan korvaustilitystä koronan takia

Koska muusikoilla ja tuottajilla on suuri rahantarve, Gramex auttaa tilanteessa aikaistamalla korvausten tilitystä. Lue lisää >

Kansainvälisen muusikkojen liiton (FIM) puheenjohtajan tervehdys

Kansainvälisen muusikkojen liiton (FIM) puheenjohtaja John Smith lähetti videotervehdyksen FIM:n jäsenistölle 31. maaliskuuta 2020.