Keikoilla tapahtuva levymyynti saatava mukaan tilastoihin

Muusikkojen liitto esittää, että keikkojen yhteydessä tapahtuva levymyynti otetaan jatkossa mukaan, kun kartoitetaan äänitteiden listasijoituksia ja esimerkiksi kultalevyyn oikeuttavan myynnin määrää.

Suuri osa fyysisistä levyistä myydään nykyään artistien keikoilla, jolloin artistit hoitavat myynnin itse esimerkiksi iZettle-kassajärjestelmän avulla. Vaikka myyntimäärät voivat olla merkittäviä, jää tämä myynti kokonaan virallisten tilastojen ulkopuolelle. Tällä hetkellä esimerkiksi Suomen viralliselle listalle päästäkseen levymyynnin on tapahduttava niin sanotun listaliikkeen kautta.

”Radioiden soittolistojen ulkopuolelle jää paljon artisteja, joiden fanit ostavat keikoilta edelleen esimerkiksi albumien vinyylipainoksia. Näiden artistien työ olisi tärkeää saada näkyväksi myös suurelle yleisölle. Yhä suurempi osa artisteista toimii äänitteidensä tuottajina, joten edelleen käytössä oleva vanha tilastointitapa ei enää vastaa nykymaailmaa”, toteaa Muusikkojen liiton lakiasiainpäällikkö Lottaliina Pokkinen.

Samaa mieltä on Ricky Tick Big Band & Julkinen Sana -yhtyeen perustajajäsen, rumpali Jaska Lukkarinen.

”Yhtyeen viimeisin Pidä valot päällä -albumi julkaistiin oman levymerkkini kautta. Fyysisistä levyistä 76 % myytiin keikoilla ja vain 24 % levykauppojen kautta. Tämä on hyvä esimerkki siitä, että vaikka levyä myytiin paljon, emme nykyisen listajärjestelmän takia nousseet tilastoihin. Asiaan olisi tärkeää saada muutos.”

Muusikkojen liitto on tehnyt asiasta esityksen Musiikkituottajat IFPI ry:n listakomitealle.