Itsensätyöllistäjien vaalipaneeli puhutti Musiikkitalossa

Itsensätyöllistäjien yhteenliittymä Itset järjesti 11. maaliskuuta 2019 Helsingin Musiikkitalolla yhdessä alan ammattiliittojen kanssa vaalipaneelin itsensä työllistämisen problematiikasta. Paneeli on kuunneltavissa jälkikäteen YouTubessa.

Panelisteina kuultiin freelancejournalisti Sami Turusen johdolla viiden puolueen kansanedustajia: Pilvi Torsti (sd), Harri Jaskari (kok), Arto Pirttilahti (kesk), Outi Alanko-Kahiluoto (vihr), Anna Kontula (vas). Lisäksi paneeliin osallistui RKP:n eduskuntaryhmän pääsihteeri Henrik Stenbäck.

Itsensä työllistäjien kollektiivinen neuvotteluoikeus sai panelisteilta vaalien alla vahvaa kannatusta, kun eurooppalainen käytäntökin näyttää sallivan sen jossakin määrin. Suomessa ammattiliitot eivät käytännössä ole voineet neuvotella itsensä työllistäjien puolesta työehtosopimuksia. Yleisön joukosta tuotiin esille valtakunnansovittelijan äskettäinen linjaus että ei-työsuhteisten puolesta ei ilman lainmuutoksia voida Suomessa työehtosopimuksia tehdä.

Paneeli on kuunneltavissa ja katsottavissa viidessä osassa:

Itset-ryhmän hallitusohjelmatavoitteet >

Kuva: Ahti Vänttinen