Helsingin Muusikot ry juhlisti 100-vuotista taivaltaan

Muusikkojen liiton 2. vanhin osasto Helsingin Muusikot ry juhli 16. marraskuuta 2019 100-vuotista taivaltaan. Juhlassa kuultiin niin puheita kuin musiikkia sekä palkittiin muusikkoja.

Helsingin Muusikot ry:n 100-vuotisjuhla järjestettiin G Livelabissa 16. marraskuuta. Juhlassa palkittiin Suurmuusikeri-palkinnolla Tapio Lehtonen, Riitta Lampela ja Tuomas Pulakka. Lisäksi liiton sopimuspäällikkö Miika Tarhiolle myönnettiin erikoispalkinto merkittävästä työstä muusikkojen hyväksi.

Juhlapuheen piti 24-vuotisen uran Helsingin Muusikoiden sihteerinä tehnyt Riitta Lampela. Hän kertoi 100-vuotisen historian vaiheista, esimerkiksi sota-ajasta, orkesterien perustamisesta, muusikkojen terveydenhuollon kehittymisestä, konserttisalien akustiikkaan vaikuttamisesta, Muusikko-lehden käynnistymisestä, juhlakonserteista – sataan vuoteen on mahtunut paljon.

’’Vieraat luovat lopulta juhlasuunnitelmasta varsinaisen juhlan ja heille lämmin kiitos lämpimästä ja viihtyisästä illasta. Myös esiintyjät, ruoka ja maailman paras äänentoisto ansaitsee kiitoksen, juhlissa palkittujen lisäksi. Ensimmäinen sata vuotta on nyt myös kirjojen kansien välissä, nyt on aika taas katsoa eteenpäin kohti seuraavaa sataa vuotta ja sen tuomia asioita’’, Helsingin Muusikot ry:n puheenjohtaja Patrik Stenström kommentoi.

Juhlan musiikista vastasivat Tempera-kvartetti sekä Jukka Perko yhtyeineen. Juhlan yhteydessä julkaistiin Tuomas Pulakan toimittama yhdistyksen historiikki. Tero Ahosen suunnittelema Helsingin Muusikot ry:n tuore logo koristi juhlaväelle jaettuja kangaskasseja.

Juhlassa jaettiin myös liiton tunnustuspalkinto 2019, joka myönnettiin erikoislääkäri Miikka Peltomaalle. Lue lisää >

Kuvat: Veli-Pekka Väisänen ja Sanni Kahilainen