Freelancerin verokortti kuntoon

Freelancereilla voi olla useita eri työnantajia, joille verokortti tulee lähettää. Palkanmaksun sujuvoittamiseksi on hyvä muistaa toimittaa työnantajille verokortin ohessa tilitiedot sekä muut palkanmaksussa tarvittavat tiedot.

Vuoden 2020 verokortti on toimitettu joulukuussa 2019, ja se tulee voimaan 1. helmikuuta 2020. Mikäli verokortin tiedoissa on korjattavaa, voi muutosverokortin tilata OmaVero-palvelussa. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla osoitteessa vero.fi/omavero.

Työnantajalle toimitetaan vain verokortti-sivu, eikä päätössivua tarvita.

Verokorttiin on hyvä kirjoittaa seuraavat tiedot:

  • Kotiosoite
  • Sähköpostiosoite
  • Puhelinnumero
  • Tilinumero IBAN-muodossa
  • BIC-koodi

Verokortti kannattaa skannata PDF-muotoon, minkä tekemiseksi löytyy esimerkiksi ilmaisia applikaatioita. Myös valokuva (esim. JPEG) toimii.

Vuonna 2019 uudistuneessa verokortissa ei enää ole palkkakauden tulorajoja, vaan pelkästään yksi tuloraja koko vuodelle. Mikäli vuosituloraja ylittyy, työnantaja perii veron lisäprosentin mukaan. Jos verokorttiin merkittyä veroprosenttia halutaan korottaa, ilmoitus työnantajalle riittää.

Sivutuloille tai eri työnantajille ei lasketa eri veroprosenttia, vaan sama verokortti käy kaikille palkkatuloille, ja kaikki työnantajat käyttävät samaa verokortille laskettua veroprosenttia.

Verokorttia ei tarvitse toimittaa työnantajalle alkuperäisenä, vaan kopio riittää. Verokortti tai mahdollinen muutosverokortti toimitetaan kaikille työnantajille. Verokortin päätösosa jää työntekijälle.

Muutoksen vuoksi on entistä tärkeämpää seurata tuloja vuoden aikana. Palkkojen kertymistä kannattaa seurata erityisesti silloin, jos työnantajia on useita. Jos tuloraja näyttää ylittyvän tai vähennykset muuttuvat, muutosverokortin voi tilata OmaVerossa tai puhelimitse.