Eteenpäin

Valtiovarainministeri Vanhanen sanoi ääneen sen, minkä moni jo tiesi. Meillä ei ole enää varaa panna Suomea kiinni kuten keväällä. Kulttuurialalla ei ole varaa edes nykytilanteeseen, saati uusiin rajoituksiin. Suomi on pärjännyt pandemialle paremmin kuin useimmat muut maat, ja meillä on hyvät edellytykset pitää tilanne hallinnassa jatkossakin.

Massatapahtumissa yleisön turvallisuus on haastava rasti, jota ei voi vähätellä tai väistää. Väistämätön trendi, myös ympäristösyistä, vie kohti ihmisen kokoisia hallittavissa olevia tapahtumia, jotka ovat usein myös taiteen ja yleisön kannalta mielekkäämpiä. Tapahtuma-ala voi nyt vastuuttomasti keulimalla tyriä oman tulevaisuutensa.

On mahdotonta tietää, miten pysyviä jälkiä pandemia jättää esittävään taiteeseen ja musiikkielämään. Varovaisuus ja pelko pitävät osan yleisöstä kuitenkin vielä pitkään poissa katsomoista, eikä kristallipallo kerro, palaavatko kaikki koskaan. Muutoksessa on kuitenkin aina mahdollisuus niille, jotka siihen osaavat tarttua. Jos paluu vanhaan ei ole mahdollinen, on mentävä eteenpäin.