Ensimmäinen kansainvälinen freelancekonferenssi järjestettiin Kööpenhaminassa

Kansainvälisen muusikkojen liiton (FIM) yhdessä Tanskan muusikkojen liiton (DMF) kanssa järjestämä freelancemuusikkoja koskeva konferenssi pidettiin Kööpenhaminassa 27.-28. toukokuuta 2019.

Kuvassa vas. Benjamin Aggerbaek (DMF), Edith Katiji (ZIMU), Andi Hopgood (MU) ja Lottaliina Pokkinen (SML). Paneelikeskustelun aiheena kiertueet ja sopimusneuvottelut.

Ensimmäistä kertaa järjestetty kansainvälinen freelancekonferenssi kokosi musiikin esittäjien ammattiliittojen edustajia 30 eri maasta. Kahden seminaaripäivän ohjelmaan sisältyi paneelikeskusteluja ja puheenvuoroja freelancekentän tilasta. Seminaarissa pohdittiin myös, mitä liitot voisivat tehdä parantaakseen palveluitaan freelancemuusikoille.

Suomalaisia musiikin esittäjiä konferenssissa edustivat Muusikkojen liiton puheenjohtaja Ahti Vänttinen, lakiasiainpäällikkö Lottaliina Pokkinen, Freelancemuusikot ry:n puheenjohtaja Pekka Lehti, freeasiamies Jaakko Kämäräinen, freelancereiden luottamusmies Juho Viljanen, tiedottaja Sanni Kahilainen, harjoittelija Anna-Maija Vartiainen sekä laulajat Elina Hjelt ja Reetta Ristimäki. Sisällössä painottui freelancereiden terveydenhuolto, järjestäytyminen ja itsensätyöllistäminen.

Ahti Vänttinen ja Lottaliina Pokkinen osallistuivat paneelikeskusteluihin. Pokkinen korosti kansainvälisen yhteistyön ja asianmukaisten sopimusten tärkeyttä erityisesti kiertueita tehdessä. Vänttinen kertoi muun muassa liiton laajasta jäsenetuvalikoimasta sekä freelancemuusikoille suunnitteilla olevasta virtuaalisesta lääkäripalvelusta.

Kansainvälinen keskustelu ja ajatustenvaihto ovat tärkeitä freelancekentän hyvien toimintatapojen takaamiseksi.

”Freelancemuusikot toimivat kaikkialla pääsääntöisesti yksin, joten joka maassa liiton toiminta on selkeästi tarvittavaa sekä yhteisten asioiden että yksilön toiminnan kannalta”, kommentoi Elina Hjelt.

’’Täytyy toivoa, että freelancekonferenssista muodostuu FIM:lle jatkuva traditio samaan tapaan kuin kolmen vuoden välein järjestetystä orkesterikonferenssista. Jo nyt ensimmäisellä kerralla nähtiin, että freelancekentällä on liitoilla paljon työmaata, mutta toisaalta myös paljon saavutettavissa”, kommentoi Ahti Vänttinen.

Kuvassa freelancereiden luottamusmies Juho Viljanen, Freelancemuusikot ry:n puheenjohtaja Pekka Lehti, freeasiamies Jaakko Kämäräinen ja lakiasiainpäällikkö Lottaliina Pokkinen.