Artistit vetoavat EU:n tekijänoikeusdirektiivin neuvottelijoihin

EU:ssa valmisteilla olevan tekijänoikeusdirektiivin valmistumiseen tähtäävät kolmikantaneuvottelut ovat alkaneet.

Kansainvälinen artistijärjestö IAO vetoaa tuoreessa lausunnossaan neuvottelijoihin, jotta direktiiviin sisällytetään Euroopan parlamentin hyväksymät artiklat koskien taiteilijoille maksettavaa kohtuullista korvausta, korvausten tilitysten avoimuutta, mahdollisuutta lisäkorvauksen vaatimiseen, peruuttamisoikeutta sekä vapaaehtoista sovittelumenettelyä (artiklat 14–16). IAO muistuttaa myös nk. value gap -ehdotuksen tärkeydestä (artikla 13).

”Artisteina haluamme jakaa musiikkiamme, mutta haluamme myös saada oikeasuhtaisen osuuden musiikkimme tuottamasta taloudellisesta menestyksestä”, toteaa IAO:n puheenjohtaja Nacho García Vega.

Euroopan parlamentin hyväksymästä tekijänoikeusdirektiivistä uutisoitiin syyskuussa 2018. Lue lisää >

Muusikkojen liiton lakiasiainpäällikkö Lottaliina Pokkinen on IAO:n hallituksen jäsen ja Head of Operations.