Ahti Vänttinen: Liikaa ja liian vähän

Kulttuurileikkausfarssi on kuumentanut julkista keskustelua ja kiristänyt tunnelmaa hallituksessa, eikä ihme. Ruotsin, Saksan ja Ranskan kaltaisissa kulttuurimaissa kulttuuribudjettia on kasvatettu reippaasti, kun on ymmärretty kulttuurin merkitys kansakunnalle kriisin jälkeen. Arvostus ilman rahaa on juhlapuhetta. Vastuuministerin mukaan kulttuuriin voitaisiin satsata, jos talous toimisi tehokkaammin. Tämä osoittaa, että kulttuuri nähdään edelleen vain ylimääräisenä kuluna eikä investointina, joka tuottaa hyvää viivan alle.

Freelancetukien farssi – tai ehkä pikemminkin tragedia – on jäänyt vähälle huomiolle, vaikka kyse on yhtä isosta rahasta kuin ensi vuotta uhanneissa kulttuurileikkauksissa. Taike linnoittautui jääräpäisesti tukiperiaatteidensa norsunluutorniin, vaikka ulkopuolella myrsky ravisteli koko muuta yhteiskuntaa. Sillä seurauksella, että 19 miljoonaa euroa freelancereiden hätää ja menetyksiä lievittämään luvattua rahaa jäi käyttämättä. Syynä ei ollut se, ettei kriisiavulle olisi ollut tarvetta vaan se, että Taikessa oli freelancereiden hätää tärkeämpää pitää kiinni vallan kehikosta.

Koronan läpivalaisu on paljastanut yhteiskunnasta ja kulttuurialasta heikkoja kohtia, joita pitää nyt ryhtyä korjaamaan. Pian nähdään, saadaanko muutosvoimia liikkeelle vai jäädäänkö taas kerran odottamaan, että aika parantaisi haavat.

Artikkeli on julkaistu Muusikko-lehdessä 5/2021.