Verkon musiikkipalvelut puhuttivat by:Larmissa

Maaliskuun alussa Oslossa järjestetyssä vuotuisessa musiikkialan tapahtumassa by:Larmissa olivat vilkkaan keskustelun kohteena suoratoistopalvelujen tulonjakomallit ja musiikin omistajuus digimaailmassa.

Spotifyn tulonjakomallista keskusteltiin otsikolla ”War on Streaming”. Kaikki osallistujat olivat täysin yksimielisiä siitä, että mahdollisimman pian tulisi siirtyä käyttäjäkeskeiseen (user centric) korvausmalliin, jossa asiakkaan suorittama maksu palvelun käytöstä kohdistuisi niiden kappaleiden esittäjille ja muille oikeudenhaltijoille, joita hän on tosiasiallisesti kuunnellut. Nykymallissa raha kertyy niille kappaleille, joita kuunnellaan eniten.

Musiikin omistajuudesta digitaalimaailmassa keskusteltiin viimeaikaisten tuomioistuinratkaisujen valossa. Hurriganes-tapauksessa Helsingin markkinaoikeus kielsi Universalia jatkamasta kahden albumin nettilevitystä, koska sopimusta tällaisesta käytöstä ei ollut. Kaksi Ruotsissa käynnissä olevaa oikeusprosessia ovat molemmat valitusvaiheessa hovioikeuteen. Paneelista puuttuivat major-yhtiöiden edustajat, ja ehkä siksi suuria erimielisyyksiä ei nähty. Suomesta paneeliin osallistui Muusikkojen liiton puheenjohtaja Ahti Vänttinen.

By:Larm on Pohjoismaiden suurin tapahtuma lajityypissään, jota Suomessa edustaa Musiikki & Media.

Kuva: Tanja Douglass