Vanhalla juhlittiin satavuotiasta

Muusikkojen liiton 100-vuotisjuhlavuoden pääjuhla järjestettiin Vanhalla ylioppilastalolla liittokokouksen yhteydessä sunnuntaina 10.9.2017. Tilaisuus kokosi yhteen yli 200 muusikkoa ja myötävaikuttajaa ympäri Suomen sekä kollegoita ulkomailta. Ohjelmassa oli ansiomerkkejä sekä tervehdyksiä – ja tietysti paljon musiikkia. Kunniapuheenjohtaja Raimo Vikström palkittiin juhlamitalilla.

Vanhan ylioppilastalon Juhlasalissa järjestetyn liiton 100-vuotisjuhlan juonsivat Radio Helsingin sisältöjohtaja Maria Veitola ja muusikko Jussi Chydenius. Illallisen aikana kuultiin lämpimät tervehdykset kansainvälisiltä kollegoilta. Jan Granvik Ruotsin muusikkojen liitosta, Benoît Machuel Kansainvälisestä muusikkojen liitosta, Björn Th. Arnason Islannin muusikkojen liitosta sekä Anders Laursen Tanskan muusikkojen liitosta korostivat kaikki puheissaan yhteistyön merkitystä. Tänä vuonna 50-vuotisjuhlaansa viettävän Gramexin hallituksen puheenjohtaja Tuija Brax puhui hänkin siitä, miten paljon yhdessä on mahdollista saada aikaan.

Puheenjohtaja Ahti Vänttinen kertoi puheessaan liiton edistämistoiminnasta – siitä, miten liitto sanoo nyt kyllä – toisin kuin ei-liikkeenä tunnetut ammattiliitot perinteisesti ovat tehneet. Liittokokouksen yhteydessä myönnettävät ansiomerkit jaettiin juhlassa, ja kunniapuheenjohtaja Raimo Vikström palkittiin liiton ensimmäisellä juhlamitalilla. Vikström muisteli vauhdikkaita vuosia liiton palveluksessa – aihe, josta hän kertoo myös vasta ilmestyneessä kirjassaan Myrskystä myötäiseen.

Musiikillisen ohjelman käynnisti Ikosen siskojen – Heini, Tuuli ja Aili – a cappella -esitys. Juhlayleisöä tanssitti Juha Hostikan johdolla Euroopan pitkäikäisin viihdeorkesteri Dallapé, jonka vieraina kuultiin Junnu Aaltosta ja Ikosen siskoja. Oopperan tanssijat yllättivät yleisön hyppäämällä illallispöytänsä päälle esittämään Jouka Valkaman Pöytätavat-koreografian. Loppuillan musiikista vastasi Borta Beast.

Hallituksen jäsen Mia Kasper kertoo, että juhlista jäi päällimmäisenä mieleen hyvä tunnelma ja juhlallinen fiilis.

”Tervehdykset ja puheet olivat mielenkiintoisia ja viihdyttäviä, ja musiikki- ja tanssiesitykset huikean korkeatasoisia ja upeita. Ihmiset tekevät juhlan, ja niin tälläkin kertaa. Oli hienoa saada juhlia jäsenistön, kutsuvieraiden ja niin monen yhteistyötahon kanssa.”

Kiitos kaikille paikalla olleille liiton hallituksen ja henkilökunnan puolesta!

Kuvat: Markku Pihlaja