Uusi residenssikohde Villa Vikan haettavaksi huhtikuussa

Uusi residenssikohde
Villa Vikan haettavaksi huhtikuussa
(hakuohje sivun alareunassa)

Villa Vikan 1900-luvun alussa. Kuva: A. Faltin. Museovirasto.

Teoston ja Gramexin Musiikin edistämissäätiön residenssirahastolle tekemien lahjoitusten ansiosta saadaan heinäkuun 2014 alusta käyttöön uusi residenssikohde Villa Vikan Raaseporissa. Vikan on ollut aikaisemmin musiikintekijöiden ja Teoston henkilökunnan käytössä, mutta nyt Martin Wegeliuksen 1800-luvun lopulla rakennuttama hieno huvilamiljöö tulee kokonaan kunnostettuna ammattimaisten musiikin esittäjien ja tekijöiden käyttöön. Musiikin edistämissäätiö MES omistaa huvilan, ja se tulee vuokrattavaksi Muusikkojen liiton, Elvis ry:n ja Suomen Säveltäjät ry:n kautta. Toisin kuin liiton ulkomaan residenssien kohdalla, aiemmat residenssivierailut eivät aiheuta ”rasitetta” Vikanin ensimmäisellä hakukierroksella. Toisin sanoen kaikki hakemukset ovat samalla viivalla.

Vikanin tilan vuokrattavat kohteet ovat järven ympäröimällä niemellä sijaitseva komea päärakennus ja kaksi rannan tuntumassa sijaitsevaa hirsihuvilaa. Kutakin taloa voi vuokrata erikseen toisistaan riippumatta, mutta isompi joukko voi vuokrata myös useamman kuin yhden rakennuksen kerrallaan tarpeen mukaan. Päärakennuksen majoituskapasiteetti on 8 henkeä, ja kumpaankin hirsihuvilaan voi majoittua 4 henkeä. Kaikki rakennukset ovat saunallisia. Samaan tapaan kuin Berliinin ja Lontoon residensseissä liinavaatteet ja siivous, internetyhteys sekä korkealuokkainen varustus kuuluvat palveluun.

Päärakennus on hyvin varusteltu musiikkityötä varten. Varustukseen kuuluu mm. Steinway-flyygeli, sähköinen keyboard, äänityskaapelointi seinärasioineen, monitorointijärjestelmä sekä AV-laitteisto. Myös hirsihuviloissa on sähköinen työpiste koskettimistoineen ja monitoreineen liiton ulkomaanresidenssien tapaan.

Vikanin peruskorjaushanke alkoi syksyllä ja sen on määrä valmistua kesäkuun alussa. Hankkeessa palautetaan päärakennus sekä sisältä että ulkoa alkuperäiseen asuunsa, ja samalla parannetaan käytettävyyttä ja energiataloutta mm. maalämpöjärjestelmän avulla. Myös huvilan miljööseen on panostettu kunnostamalla ympäristöä laaditun maisemasuunnitelman mukaisesti.

Vikan sijaitsee Raaseporissa entisen Pohjan kunnan alueella Persbölen kylässä Långträsket-järven rannalla, mistä on noin 10 kilometriä Fiskarsiin ja Karjaan keskustaan. Helsingistä matkaa Vikaniin on 93 kilometriä ja Turusta 115 kilometriä.
Muusikkojen liiton jäsenten osalta haku tapahtuu sähköpostitse 1.4.–2.5.2014. Säveltäjäjärjestöjen jäsenet lähettävät hakemuksensa omiin järjestöihinsä.

Villa Vikanin osoite: Vikan 30-31, Persböle, 10420 Pohjankuru.

Avaa hakuohje tästä