Työpaikkoja sisällöstä – Luovan alan tavoitteet

Luovan työn tekijät ja yrittäjät LYHTY luovutti eduskuntapuolueille luovan alan tavoiteohjelman. ”On huolehdittava, että Suomessa syntyy jatkossakin hyvää luettavaa, katsottavaa, kuunneltavaa ja pelattavaa.”

Lyhdyn jäsenjärjestöt tapasivat keskiviikkona 24. syyskuuta eduskuntapuolueiden edustajia Eduskuntatalolla ja luovuttivat heille luovan alan tavoiteohjelman. Muusikkojen liitosta paikalla olivat puheenjohtaja Ahti Vänttinen ja tiedottaja Sanni Kahilainen.

Lyhdyn mukaan luovaa alaa on kehitettävä niin, että työ on tekijälleen kannattavaa; näin sisällölle löytyy tekijöitä myös tulevaisuudessa. Suomalaisen luovan alan on voitava hyvin, jotta Suomen kilpailukyky säilyy ja alan kasvupotentiaali on mahdollista hyödyntää. Luovan alan osuus kansantuotteesta on merkittävä, joten sen kasvusta on myös pidettävä huolta. Ohjelman mukaan kannattavuutta ja kilpailukykyä on kehitettävä, jotta luovan työn tekijät voivat toimia Suomessa.

Ohjelmassa tarkastellaan tekijänoikeuslainsäädännön merkitystä kansallisena kilpailutekijänä. Lähtökohtana on, että sisältöalan on saatava oikeudenmukainen osuus sisältöjen käytön tuottamasta kasvusta. Myös luovan työn tekijöiden sosiaaliturva on otettava huomioon työnteon kannattavuuden kehittämisessä. Esimerkiksi työttömyyttä ennen tehdyistä töistä saatavien tekijänoikeuskorvausten ei tulisi vaikuttaa tekijän työttömyyskorvaukseen.

Kilpailukykyinen luova ala edellyttää myös laittomien palveluiden ja piratismin kitkemistä. Siksi ohjelman tavoitteisiin on luettu lainsäädännön kehittäminen niin, että piraattipalvelujen käyttö saadaan estettyä ja hakukoneiden tuloksiin vain linkit laillisiin palveluihin.

__________________________________________________

Luovan työn tekijät ja yrittäjät LYHTY on kulttuurialan yhteistyöprojekti.

Lyhdyn jäsenjärjestöt:

• AV-tuottajien tekijänoikeusyhdistys Tuotos ry
  • Forum Artis – valtakunnallisten taiteilijajärjestöjen yhteistyöjärjestö
  • Esittävien taiteilijoiden ja äänitteiden tuottajien tekijänoikeusyhdistys Gramex ry
  • Kopiosto ry
  • Sanasto ry