Portit auki!

Koetin tutustua VOS-papereihin. Tavallinen taiteilija käy pykälätekstin kanssa pian väsyneeksi, ja harittavien silmien pelkää hyppäävän oleellisen yli. Tähänastiset vaikutelmani ovat siis yleisluontoisia.

Tapahtuneeko millekään muulle laitokselle niin dramaattisia asioita kuin Tampereen Työväenteatterille, jos ehdotus menee läpi? En tiedä. Onko lyhyellä perspektiivillä tapahtunut jotain, joka madaltaa toimikunnan arviota sen tasosta?

Taidelaitoksemme joutuvat kovaan syyniin. Meidän on saatava arvostusta, jotta jatkoa tulisi joko kolmi- tai kuusivuotiselle tuellemme. Vapaat ryhmät pääsevät nyt aivan asiallisesti parempaan asemaan. Avustus pitenee jopa useampivuotiseksi. Tämä mahdollistaa tietenkin rohkeamman suunnittelun.

Entä kunnallinen orkesteri? Sinfoniettakokoisille, köyhemmille tukea vain kolmeksi vuodeksi ja heti taas arvio jatkosta?

Kuka arvioi – ja mahtaako ymmärtää – minkä suon kanssa pienemmät orkesterit painivat, kun ei kunnalta heru ylimääräiseen senttiäkään? Halutaan esimerkiksi enemmän kiertuetoimintaa alueella. Ehkä jopa kansainvälisiä vierailuja. Jos kohdekunnat tai -maat eivät ole valmiita maksamaan, ei kiertue toteudu.

Halutaan näkyvyyttä striimauksen kautta, tätä olen kovasti itse rummuttanut. Ei riitä, että kamerat käyvät ja ääni tallennetaan (se maksaa), pitää hoitaa myös asianmukaiset tekijänoikeudet – ja viimein pistää tallennesopimukset kuntoon. Teattereilla on sama ongelma. No, ilman näkyvyyttä ei ole tietoutta, ei arviointimahdollisuuksia, eivätkä uusien teosten kantaesitykset jää talteen. Ilman rahaa näkyvyyttä ei tule, mutta tähänkin asti valtionosuudet ovat jääneet kunnan hallinnoitaviksi.

Tie vireyteen kävisi erikoissoittimien käyttö mahdollistamalla. Sinfonietat ja pienet romanttiset orkesterit kompastuvat ohjelmiston laadinnassa usein siihen, ettei lisäsoittimia voida ottaa.

VOS-uudistus ei tuo pottiin lisää rahaa, joten on odotettavissa kiristyksiä. Olemme esimerkiksi Kuopiossa halunneet avata Musiikkikeskusta enemmän vapaille ryhmille ja tehdä niiden kanssa yhteistyötä. Emme voi, koska talon tiloja hallitsevat kovalla hinnoittelulla aivan muut tahot kuin talon johto. Hyvät aikeet kompastuvat tähän.

Portit pitäisi saada auki taiteen tulla sisään taloihin eri muodoissaan, ja paljon pitäisi myös striimata ulospäin.