Taiteilijaresidenssit

Muusikkojen liiton jäsenten käytössä on kolme taiteilijaresidenssiä. Ulkomaiden residenssit sijaitsevat Berliinin Kreuzbergissa ja Lontoon Fulhamissa, ja Villa Vikanin residenssissä Raaseporissa käytössä on kolme erillistä rakennusta.

Jäsenistö voi käyttää residenssejä esimerkiksi harjoitteluun tai muuhun työskentelyyn ja vaikkapa promootiotarkoituksiin. Koska kyseessä on ensisijaisesti työskentelyyn käytettävät residenssit, mukaan ei voi ottaa vieraita omia perheenjäseniä lukuun ottamatta. Viikosta 27/2017 alkaen Villa Vikanin mökissä nro 2 voivat majoittua myös lemmikkieläimet, mutta muihin rakennuksiin lemmikkien tuominen on kielletty. Berliinin ja Lontoon residensseihin ei voi ottaa mukaan lemmikkieläimiä. Residenssit on varusteltu työskentelymahdollisuudet huomioiden.

Residenssit myönnetään jäsenistön käyttöön viikkokohtaisten arvontojen kautta puolivuosittain. Arvontaan voivat osallistua Muusikkojen liiton jäsenet, joiden jäsenyys on kestänyt hakuajankohtaan mennessä vähintään kuusi kuukautta. Tarkemmat hakuohjeet sekä hinnat ja hakuajat löytyvät residenssien omilta sivuilta.

Hakuajat

Vuoden 2018 residenssiviikkojen haku:

Lontoo ja Berliini: Vuoden 2018 viikot 27–52 olivat haettavissa 22.2.–5.3. Kaikille määräaikaan mennessä hakeneille on ilmoitettu arpaonnestaan. Peruutuspaikoista ilmoitetaan ensisijaisesti kyseistä viikkoa hakeneille.

Villa Vikan: Vuoden 2018 viikot 27–52 on arvottu, ja kaikille hakijoille on ilmoitettu arpaonnestaan. Hakuaika päättyi ilmoitetusti 26. maaliskuuta klo 10.00. Hakemuksia ottivat vastaan Muusikkojen liitto, Musiikintekijät ja Suomen Säveltäjät. Vuoden 2019 alkupuolisko tulee haettavaksi kuluvan vuoden syksyllä, ja asiasta tiedotetaan lisää myöhemmin.