Muusikkojen liiton jäsenet voivat varata liiton omistamaa kevyttä äänentoistolaitteistoa käyttöönsä yksittäisiä esiintymistilaisuuksia varten. Lainaajat huolehtivat itse tarvittavista kuljetuksista. Helsingissä lainausta hoidetaan liiton toimistossa, ja muissa kaupungeissa siitä huolehtivat paikallisosastot. Yhteystiedot löytyvät sivun alaosasta.

Äänentoistolaitepalvelun tarkoituksena on helpottaa etenkin sellaista esiintymistoimintaa, jonka kustannusrakenne normaalisti painottuu kohtuuttomasti äänentoistolaitteisiin, eli laitekustannukset vievät huomattavan osan esiintymispalkkiosta. Tarkoituksena on tukea myös sellaisia esiintyjiä ja yhtyeitä, joiden ei esimerkiksi syystä tai toisesta ole vielä mahdollista tai kannattavaa hankkia omia laitteita. Laitteista ei saa periä tilaisuuden järjestäjältä tai muulta taholta vuokraa. Tarkoituksena on se, että laitevuokrista säästyvä osuus siirtyy esiintyjien varsinaisiin palkkioihin.

Muunneltava laitteisto

Muunneltavissa olevaan laitteistoon kuuluvat JBL-aktiivikaiuttimet, joita voidaan käyttää myös monitoreina, 4–16-kanavaiset mikserit (Mackie, Behringere, Soundcraft, Tascam), perusefektilaitteet ja taajuuskorjaimet sekä laulu- ja instrumenttimikrofonit telineineen. Laitteistoon kuuluu myös tarvittava johdotus sekä Helsingissä myös kaukokaapeli. Laitteisto on pyritty pitämään mahdollisimman yksinkertaisena, mutta sen edellyttää asiantuntemusta ja huolellisuutta. Laitteita lainataan sellaisille käyttäjille, jotka osaavat käyttää niitä asianmukaisesti.

Lainaaja vastaa itse laitteistolle tahallisesti tai huolimattomuuttaan aiheuttamistaan vahingoista tai katoamisesta, joten laitteista on syytä huolehtia hyvin. Nouto- ja palautusajat sovitaan etukäteen sitovasti. Lainauksessa ilmenevien laiminlyöntien seurauksena voi menettää oikeuden lainata laitteita jatkossa.

Yhteystiedot

Freelancemuusikot ry, Helsinki: Liiton toimisto, Sami Kuoppamäki: sami.kuoppamaki@muusikkojenliitto.fi

Forssan Seudun Muusikot ry: Ilpo Mäkelä (03) 4355 456, +358 (0) 400 871 187

Joensuun Muusikot ry: Jarmo Kähkönen +358 (0) 500 917 928