Onnellisuudesta

Yhtenä syynä erityisasemaamme maailman onnellisimpana kansana on se, että meillä on päätoiminen ammatikseen soittava big band, UMO Jazz Orchestra. Hyvin harva kansa maailmassa yltää tällä mittarilla lähellekään. Ja harva kaupunki. Helsingillä on tuuria, että UMO on sijoittunut kaupunkiin. Suomessa on muitakin big bandeja, mutta vain yksi päätoiminen ammattibändi.

Onnellisuuden taivaan horisontissa häämöttää kuitenkin aina tummia pilviä, jo kontrastin vuoksi. UMO:n taloudellinen asema ei ole yhtään niin turvattu kuin sen pitäisi olla. Valtionosuudesta huolimatta laadukkaan toiminnan ylläpitäminen on vuosi vuodelta haastavampaa, eikä lomautuksilta ole vältytty.

Kansallinen itsetuntomme ei ainakaan vielä ole romahtanut dramaattisesti heikentyneestä urheilumenestyksestä. Emme kuitenkaan voi olla kaikessa hyviä, ja siksi kannattaa pitää huolta siitä pitkäjänteisellä työllä rakennetusta kansainvälisestä huippuosaamisesta mitä meillä on. UMO Jazz Orchestra edustaa sitä parhaimmillaan.