Nais-sitäjatätä

Suomen itsenäisyyden täyttäessä kunnioitettavat sata vuotta on maailma ympärillämme myllerryksessä. Linssimme näyttää rajatun kuvan, jolloin voi tuntua, että esimerkiksi demokratian loppu on juuri nyt lähellä. Mutta myllerrykseltä se tuntui silloinkin, kun olin kahdeksan, pelkäsinpä ukkosmyrskyn olevan kolmannen maailmansodan alku.

Joka ajalla on kuumat ja kylmät sotansa, koska ihmiskunnan kehitys tuntuu olevan kovin hidasta. Välillä tuntuu, ettei sivistys voitakaan. Tiedon voittaa mielipide, eikä ”kansa” tunnu ymmärtävän, että kriittisin tietoa kohtaan on juuri sen tutkija. Tieto kehittyy, kun informaatiota saadaan lisää. Se elää eikä naulaudu ikuiseksi faktaksi.

Juhlavuoden positiivinen ilmapiiri unohtuu, jos käperrymme pessimisteiksi. Suomen historia on paljon pidempi kuin nämä nyt täyttyvät sata vuotta, ja voimme olla ylpeitä edeltävien polviemme saavutuksista. Esivanhempamme olivat avarakatseisia antaessaan maailmassa ensimmäisten joukossa naisille äänioikeuden. Taiteemme nosti ja yhdisti vaaran vuosina. Lukutaitomme on edelleen huippuluokkaa ja koulutuksemme tasa-arvoisempi kuin melkein missään.

Päättyvänä vuonna 2016 itsetuntoamme kohotti Metropolitan-oopperassa menestys, jonka meille toivat Kaija Saariahon ooppera ja teoksen johtanut Susanna Mälkki. Suomalaista oireellisuutta on omia menestykset, kun niitä urheilussa tulee, mutta nyt oli paikallaan sanoa, että ”Suomi voitti, me voitimme”. Voimme näet kiittää valtiotamme ja kansaamme vahvan kasvupohjan antamisesta taiteellemme.

Kulttuurimedia liittää vielä helposti nais-etuliitteen saavutuksiin, joissa tekijä ei ole miespuolinen henkilö. Voisiko kansa kasvaa lasikattojen purkajana, jos mestarillisuus hyväksyttäisiin omana itsenään?

Vain muutama suomalainen kapellimestari on esiintynyt Metropolitanissa. Mälkki jatkoi kunniakasta sarjaa. Maailmalla on menestynyt muutama suomalainen ooppera. Saariahon teokset onnistuvat viemään alaa uudelle tasolle, ja se on kvaliteetin vuoksi tärkeissä oopperataloissa huomattu.

Voimme itse käyttäytyä modernisti, vaikka vanhoillisempi maailma tulee perässä. Näytämme näin hyvää esimerkkiä myös esimerkiksi Sibelius-Akatemiassa opiskeleville ulkomaisille taitureille, jotka eivät satu olemaan miespuolisia.