Muusikkojen liitto juhli 100-vuotiasta taivaltaan

Kun Muusikkojen liiton juhlavuotta alettiin muutama vuosi sitten suunnitella, tuntui luontevimmalta juhlia sitä nimenomaan sen edustamien toimijoiden, siis muusikoiden kautta. Suomessa on väkilukuun suhteutettuna enemmän orkestereita ja orkesterimuusikoita kuin missään muussa maassa, ja tämä orkesterien saaristo kutsuttiin mukaan juhlintaan. Samoin liiton oma estradi – G Livelab – oli mitä osuvin juhlintapaikka, jossa kuultiin neljänä iltana Ikiliikkuja-klubin nimellä neljää rytmimusiikin taiteilijaa yhtyeineen.

Klassiset konsertit

Muusikkojen liitto tilasi säveltäjä Uljas Pulkkikselta teoksen, jota oli määrä kyetä esittämään myös pienemmissä orkestereissa ilman merkittävää lisäresurssien tarvetta. Toiveena oli, että teos olisi mielellään solistiteos. Lopputuloksena syntyi Luonnontiede sopraanolle, sellolle ja orkesterille.

Projektiin saatiin mukaan viisi orkesteria, joiden voimin teoksesta kuultiin syksyn aikana seitsemän esitystä – kantaesitettävälle teokselle harvinaisen runsas määrä. Oli poikkeuksellisen mielenkiintoinen tilaisuus saada kuulla sama teos näin monta kertaa esitettynä eri orkestereiden, solistien ja kapellimestarien voimin. Myös salien eroilla oli oma, jopa tulkintoihin vaikuttava roolinsa.

Konsertit järjestettiin liiton ja 50 vuottaan juhlivan Gramexin yhteistyönä, ja niihin kutsuttiin paikallisia päättäjiä ja kulttuuriväkeä. Juhlaisännät tarjosivat konserttien päätteeksi niin vieraille kuin esiintyjillekin pientä iltapalaa juomineen.

Kaiken kaikkiaan huippumielenkiintoisen ”klasarikiertueen” myötä tuli jälleen selväksi, miten korkeatasoista ja innostunutta soittoa voi kuulla eri puolilla Suomea. Orkesterien taso oli korkea – erityisesti vaikutuksen teki innostus ja ammattiylpeys, jolla uutta teosta lähestyttiin. Salit olivat enimmäkseen täysiä, eikä ainakaan näissä konserteissa näkynyt viitteitä siitä, että perinteinen sinfoniaorkesterikonsertti olisi muotona millään lailla uhanalainen.

Konsertit:

• 6.9. Jyväskylä Sinfonia – joht. Ville Matvejeff – Tuomas Lehto, sello & Tiina-Maija Koskela, sopraano
  • 13. & 14.9. Kymi Sinfonietta (Kotka & Kouvola) – joht. Jan Söderblom – Roi Ruottinen, sello & Tiina-Maija Koskela, sopraano
  • 21. & 22.9. Saimaa Sinfonietta (Lappeenranta & Mikkeli) – joht. Lytautas Lukočius – Tuomas Lehto, sello & Kaisa Ranta, sopraano
  • 21.9. Turun filharmoninen orkesteri – joht. Jan Söderblom – Roi Ruottinen, sello & Tiina-Maija Koskela, sopraano
  • 5.10. Pori Sinfonietta – joht. Janne Nisonen – Roi Ruottinen, sello & Tiina-Maija Koskela, sopraano

Ikiliikkuja-klubit

G Livelabissa järjestettyjen Ikiliikkuja-klubien ideana oli kutsua neljä erilaista taiteilijaa kokoamaan omasta vakio-ohjelmistostaan poikkeavan konsertin. Taiteilijoiden omien bändien normikeikka ei siis tullut kyseeseen.

Konsertteja kuratoi liiton tunnustuspalkinnon saanut toimittaja Pekka Laine, jonka Ylelle tekemät musiikkidokumenttisarjat ovat saaneet runsaasti kiitosta. Konserttien aluksi Laine haastatteli taiteilijoita illan teemoihin liittyen.

Sarjan aloitti Timo Ala-Kotila. Toisena esiintyi saksofonisti Linda Fredriksson, joka oli valinnut soittaa yhtyeensä kanssa improvisoitua musiikkia saksalaisen 1920-luvun mykkäelokuvaklassikon Tri Caligarin kabinetti taustaksi. Kolmannella klubilla kitaristi Timo Kämäräinen oli uudistamassa juhlavuoden historiamuisteluun sopivasti 60-lukujen rautalankamusiikkia. Klubien sarjan päätti laulaja Aija Puurtisen 1960–70-lukujen suomalaiseen laulumusiikkiin keskittynyt ilta.

Turku Jazz Orchestra

Turku Jazz Orchestra (TJO) toteutti 13.–16.9.2017 neljän paikkakunnan konserttikiertueen.

TJO:n solistina kiertueella esiintyi Johanna Försti, ja ohjelmistona esitettiin säveltäjä-sovittaja Vellu Halkosalmen suurista jazz- ja bluesmusiikin klassikoista kokoama ja sovittama Lady Sings The Blues -kokonaisuus. Jokaisella kiertuepaikkakunnalla konsertti-illan Turku Jazz Orchestran kanssa jakoi paikallinen big band omalla ohjelmistollaan. Kiertue päättyi konserttiin Turusta lähtevälle Flame Jazz Cruiselle, jossa esiintyi myös useita muita jazzkokoonpanoja.

RSO juhlakonsertti

Varsinainen suuri liiton juhlakonsertti pidettiin 24.11. Musiikkitalolla RSO:n voimin. Ohjelmisto oli järkälemäinen ja sisälsi muun muassa Anders Hillborgin viulukonserton – jonka solistina toimi Lisa Batiashvili – ja Alexander Skrjabinin Ekstaasin runoelman. Muusikkojen liiton ja RSO:n yhteistilauksena kuultiin kantaesitys Antti Auvisen teoksesta Turbo Aria. Teos oli nimensä mukainen ja hyödynsin upeasti soittaneen RSO:n koko värikirjon ja iskuvoiman. Konsertin johti virtuoosimaiseen tapaansa orkesterin ylikapellimestari Hannu Lintu.