Mitä muusikkojen arjessa tapahtui viikolla 49 vuonna 2017? – Osallistu tietokeräykseen

Itsenäinen Suomi ja Muusikkojen liitto täyttävät tänä vuonna 100 vuotta. Juhlan kunniaksi liitto kutsuu jäsenensä kertomaan tapahtumista ja ajatuksista yhden viikon ajalta. Nämä kokemukset, mietteet ja näkemykset tallennetaan jälkipolville ja tulevaisuuden musiikintutkijoiden hyödynnettäväksi.

100-vuotisjuhlan kunniaksi liitossa on parhaillaan tekeillä historiikki. Projektin alkuvaiheessa harmiteltiin sitä, kuinka vähän tietoa yksittäisten taiteilijoiden työurista tai ajatuksista on jäänyt. Satunnaisia henkilöjuttuja alkoi ilmestymään Muusikko-lehdessä 1950-luvulla, mutta parhaimmillaankin vain pieni osa jäsenistöstä on tullut haastatelluksi.

Eri liitot ja ammattikunnat ovat järjestäneet muistitietokeräyksiä jäsentensä keskuudessa. Tavallisesti on pyydetty elämäkerrallisia kirjoituksia siitä, kuinka tietty ammatti ja elämänura on kutsunut ja vienyt mennessään. Näitä aineistoja on saatettu analysoida tuoreeltaan tai ne on arkistoitu tulevaan tutkimuskäyttöön.

Muusikkojen liitto kerää nyt vastaavaa tietoa, mutta tavoitellen tiiviimpää ja tuoreempaa aineistoa. Liitto kutsuu nyt jäsenensä tallentamaan päiväkirjan omaisesti muistiin yhden työviikon tapahtumia, tällä kertaa viikon 49 joulukuussa 2017 (4.–10.12.). Teksti-, video- tai äänimuistiinpanot voivat käsitellä viikon esiintymisten, studiotyön tai harjoitusten sisältöä, tunnelmia työpaikalla, neuvotteluja ja sopimisia tai vaikkapa sitä, seurasiko työelämä kotiin asti. Kaikki tämä sekä omat, persoonalliset kulmat työviikon eri ulottuvuuksiin ovat lämpimästi tervetulleita. Samankin orkesterin jäsenille työviikko ja sen päättävä konsertti näyttäytyvät varmasti hyvin erilaisina.

Projektin kautta toivotaan saatavan uusia näköaloja jäsenistön arkeen ja työyhteisöihin – ja sitä kautta myös liiton päivittäiseen toimintaan. Yhtä lailla kyseessä olisi yhden aikakauden terveiset liiton 150-vuotishistoriikin tekijöille tulevaisuuteen.

Muistiinpanot voi toimittaa liiton toimistoon joko sähköpostitse sml@muusikkojenliitto.fi tai tavallisella kirjeellä, joko nimen kanssa tai nimettömänä.

Tervetuloa mukaan projektiin!