Ministeri Grahn-Laasonen haluaa laajentaa kulttuurin prosenttiperiaatetta musiikkiin

Sanni Grahn-Laasonen

Ministeri Grahn-Laasonen avasi Kansainvälisen muusikkojen liiton kokouksen Helsingissä.

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen avasi Kansainvälisen muusikkojen liiton (FIM) hallituksen kokouksen Helsingissä keskiviikkona 17. kesäkuuta. Avauspuheessaan Grahn-Laasonen kertoi, että hallitusohjelmassa taiteen ja kulttuurin kärkihankkeena on varmistaa, että jokaisella suomalaisella on mahdollisuus osallistua taide- ja kulttuuritoimintaan.Hallitus aikoo laajentaa prosenttiperiaatetta musiikkiin, ja tarkoitus on vahvistaa jo saatuja positiivisia kokemuksia terveyden- ja sosiaalihuollon palveluissa.

”On tärkeää, että taloudellisesti haastavimpinakin aikoina pyrimme säilyttämään orkestereiden ja muiden taide- ja kulttuurilaitosten sekä freelancetoimijoiden toimintamahdollisuudet,” Grahn-Laasonen sanoi.

Ministeri nosti esiin myös hallitusohjelman vaikutuksen muusikkojen toimeentuloon: “Laajentamalla prosenttiperiaatetta musiikin alueelle meillä on myös mahdollisuus vaikuttaa positiivisesti muusikkojen tuloihin ja työllisyyteen.”

FIM kampanjoi kohtuullisten korvauksien puolesta

Kansainvälisen muusikkojen liiton (FIM) johtoryhmä on huolissaan siitä, että etteivät useimmat muusikot saa kohtuullista korvausta äänitteidensä kaupallisesta käytöstä verkossa. FIM on muiden taiteilijajärjestöjen ohella mukana Fair Internet -kampanjassa, jossa pyritään päivittämään EU-lainsäädäntöä niin, että kaikki esiintyjät saisivat kohtuullisen korvauksen jokaisesta esityksensä lataus-, katselu- ja kuuntelukerrasta kaupallisissa internetpalveluissa.

”Musiikkiäänitteitä käytetään internetissä paljon, mutta esiintyjät ovat ainoat, jotka eivät pysty saamaan siitä oikeudenmukaisia tuloja. Tämä on täysin epäoikeudenmukaista”, toteaa FIM:n puheenjohtaja John Smith.

Lue lisää Fair Internet -kampanjasta täältä.
Tiedote pdf-muodossa löytyy tästä.