MES jakaa tukea konserttisarjojen järjestämiseen

Jazz & Etno Finland LIVE on vuonna 2016 käynnistynyt hanke, joka vakiinnuttaa musiikin vapaalle kentälle uudenlaisen tukimallin. Jazz- ja etnomusiikin konserttijärjestäjät voivat nyt hakea tukea säännölliseen toimintaansa Musiikin edistämissäätiö MESiltä - kunhan toiminta ja sisältö on ammattimaista.

Jazz & Etno Finland LIVE -tukea jaetaan ammattimaiseen ja säännölliseen jazzia ja/tai etnoa (kansanmusiikki ja maailmanmusiikki) tarjoavaan klubi- ja konserttitoimintaan vuodelle 2018. Tuki tunnettiin aikaisempina vuosina nimellä Jazz Finland LIVE. Etnomusiikin mukaan ottaminen on ensimmäinen askel tukimallin laajentamiseen jazzin ulkopuolelle.

Tukea myönnetään nyt paikallisille ammattimaisille klubi-/konserttitoiminnan järjestäjille loppuvuodeksi esiintyjien palkkioihin. Tuen saaminen edellyttää kuntarahoitusta, ja tuki voi olla enintään kaksinkertainen kuntarahoitukseen nähden. Toiminnan säännöllisyys tarkoittaa vähintään kerran kuukaudessa järjestettäviä konsertteja vähintään seitsemänä kuukautena loppuvuoden aikana. Tukea on mahdollista hakea maaliskuusta 2018 alkaen järjestettäviin jazz- ja etnokonsertteihin. Ammattimaisuuskriteerin täyttämiseksi muusikkokohtaisen palkkiotason tulee olla vähintään 200 euroa per konsertti, ja markkinoinnista täytyy huolehtia asianmukaisesti. Jazzliiton tai Kansanmusiikkiliiton kiertueisiin tai yhteistuotantokiertueisiin sisältyviä esiintymisiä ei tueta.

Hakemuksia arvioitaessa otetaan huomioon miten esitetty ohjelmisto suhteutuu musiikkialan teeseihin tasa-arvon, monimuotoisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi.

Lue lisää ja katso tarkemmat hakuohjeet Musiikin edistämissäätiö MES:n sivuilta. Hakemukset on toimitettava MES:lle 9.3.2018 mennessä.

Tiedustelut:
Musiikin edistämissäätiö