Livelab Tampere -hankkeen selvitykset etenevät

Muusikkojen liiton hallitus antoi viime syksynä toimeksi selvittää mahdollisuudet perustaa Livelab Tampere Frenckellin pannuhuoneeseen, joka sijaitsee arvokkaalla paikalla Tampereen ydinkeskustassa joen rannalla.

Liiton omistaman Livelaboratorio Oy:n ehdotus voitti 14 hakijan joukosta kilpailun, jossa haettiin parasta konseptia pannuhuoneen jatkokäyttöön. Rakennuksen vuokraamisesta on tehty alustava sopimus, mutta kokonaishankkeen rahoitus täytyy saada kuntoon ennen kuin lopullinen sitoutuminen on mahdollista.

Hankkeen vaikeusastetta ja kustannustasoa nostavat peruskorjaus- ja akustointi- ym. työt, jotka vahvasti suojellussa rakennuksessa pitää tehdä. Toisaalta Helsingin G Livelabissa testattuja innovatiivisia ratkaisuja ja huipputekniikkaa voitaisiin hyödyntää kustannustehokkaammin Tampereella. Kaikenlaisen musiikin esittämiseen soveltuvan konserttitilan lisäksi pannuhuoneen pohjakerrokseen on tarkoitus myös rakentaa huippulaadukas harjoitustila, jossa toteutettaisiin samankaltainen virtuaaliakustiikkaratkaisu, joka on Helsingin G Livelabin konserttitilassa.

Pannuhuoneen konserttitilaan mahtuisi alustavien suunnitelmien mukaan arviolta 300 kuulijaa, kun G Livelabin asiakaspaikkamäärä on 180. Pannuhuoneelle kaavaillulla kesäterassilla voitaisiin saada laadukkaalle ja monipuoliselle ohjelmistotarjonnalle taloudellista selkänojaa.