Liittokokous linjasi tulevaa

Muusikkojen liiton 30. liittokokous järjestettiin 10.–11.9.2017 Vanhalla ylioppilastalolla, missä liitto myös aikanaan päätettiin perustaa. Kokouksen yhteydessä järjestettiin 100-vuotisjuhla, jossa muusikot juhlistivat yhteistä taivalta ystävien ja kollegojen seurassa. G Livelabissa satavuotiasta juhlistettiin juhlajamien merkeissä.

Liittokokouksen avasi Kolizio-puhallinyhtye, ja aluksi kuultiin SAK:n puheenjohtaja Jarkko Elorannan tervehdys. Eloranta puhui mm. epätyypillisten työsuhteiden tyypillisyydestä etenkin musiikkialalla ja siitä, miten freelancereiden ja yrittäjinä toimivien sosiaaliturvaa tulisi kehittää.

Kokouksessa valittiin uusi hallitus ja tehtiin sääntömuutoksia. Puheenjohtajaksi valittiin vaalivaliokunnan esityksen mukaisesti Ahti Vänttinen (Freelancemuusikot ry) viidennelle kaudelleen. Muita ehdokkaita ei asetettu. Varapuheenjohtajiksi valittiin Pekka Lehti (Freelancemuusikot ry) ja Patrik Stenström (Helsingin Muusikot ry). Hallituksen jäsenet ovat Heta Forstén (Keski-Suomen Muusikot ry), Veli-Matti Iljin (Helsingin Muusikot ry), Mia Kasper (Lahden Muusikot ry), Ritva Kaukola (Helsingin Muusikot ry), Sami Kuoppamäki (Freelancemuusikot ry), Matti Lappalainen (Freelancemuusikot ry), Pasi Lyysaari (Turun Muusikot ry), Milla Viljamaa (Freelancemuusikot ry) ja Juho Viljanen (Freelancemuusikot ry).

Kokouksessa keskusteltiin alan tulevaisuudennäkymistä ja liiton edistämistoiminnasta sekä tehtiin sääntömuutoksia. Uudistetuissa säännöissä itsensä työllistäjät ja yrittäjät ovat tasaveroisessa asemassa työsuhteisten jäsenten kanssa. Lisäksi musiikin edistäminen eri tavoin on nyt säännöissä vahvistettu liiton missioksi.

Ahti Vänttisen mukaan liittokokous vahvisti uskoa siihen, että liitossa omaksuttu dynaaminen linja on oikea ja sen takana seisotaan.

”Haluamme olla aidosti hyödyksi koko toimialalle, ja valmiita tiiviiseen yhteistyöhön jatkossakin”, Vänttinen linjaa. ”Toimintaa halutaan kehittää edelleen, ja parhaat ideat ovat aina tulleet jäsenistöltä. Ne ovat jatkossakin tervetulleita.”

Liittokokous antoi maanantaina 11.9. julkilausuman musiikin suoratoiston kehittämistarpeista. Julkilausumassa otetaan kantaa niin tulonjakoon kuin moraalisiin oikeuksiin. Julkilausuman voi lukea täältä.

Kokouksessa päätettiin pyrkiä laajentamaan kotitalousvähennyksen soveltamisalaa myös perhejuhlissa esitettävään musiikkiin. Kunniajäseneksi valittiin muusikko Juha Kuukka Turusta.

Liittokokouksen yhteydessä järjestettiin liiton 100-vuotisjuhla, josta voit lukea täältä.

Kuvat: Markku Pihlaja