Liiton kunniapuheenjohtaja Raimo Vikströmin muistelmat tilattavissa

Kiinnostava paketti suomalaisten muusikkojen ja Muusikkojen liiton historiaa on saatu kansiin. "Myräkästä myötäiseen" tuo esille muusikkojen kuohuvat 60- ja 70-luvut kuin myös näitä seuranneet seesteisemmät vuosikymmenet. Kirja on tilattavissa liiton toimistolta.

Kunniapuheenjohtaja Raimo Vikström oli Muusikkojen liiton palveluksessa 34 vuoden ajan 1968–2002. Liiton historiikkiprojektin myötä hän ryhtyi sanelemaan nauhalle muistojaan tietyistä projekteista ja sattumuksista työurallaan tutkijoiden ja kirjoittajien käytettäväksi. Tämä paketti alkoi kasvaa ja ennen pitkää Vikström huomasi kirjoittavansa muistelmiaan. Sivumäärän edelleen kasvaessa näytti siltä että aineisto täyttäisi hyvin julkaisun mitat. Liiton yhteydessä toimiva kustannusyhtiö Selvät Sävelet Oy oli luonteva taho julkaisijaksi. Yhtä luonteva tavoite oli saada muistelmat julki Muusikkojen liiton satavuotisliittokokouksessa syyskuussa kuten tapahtuikin. 180-sivuinen kirja jaettiin tuoreeltaan kokousedustajille muistuttamaan toisenlaisista ajoista.

Vikström kertoo kirjan aluksi omasta, 60-luvulle tyypillisestä muusikonurastaan. Lahtelaiset kouluaikaiset bändit saivat tuohon aikaan mukavasti palkallisia esiintymisiä. Promokeikkaa ilman korvausta ei noina vuosina tarvinnut tehdä. Soittokärpänen oli puraissut ja harrastus muuttui vakavammaksi opiskeluvuosina. Helsingissä opiskellessaan Vikström pääsi kiinni ammattilaiskuvioihin ja työllistyi mukavasti etupäässä pääkaupungin tanssiravintoloissa. Eräs bändikiinnitys johtaa kiinnitykseen Muusikkojen liitossa ja silloin henkilökohtainen historia muuttuu laajemmin toimialan historiaksi.

Vikström aloitti asiamiehenä vuonna 1968 Muusikkojen liitossa, joka oli tuolloin ulkona keskusjärjestöjen pöydistä eikä rahapulassa kyennyt halutun kaltaiseen toimintaan. Uran alkuvuosiin osui myös muusikkokunnan järjestöhajaannus kun ravintolamuusikot menivät teollisuusliittoperiaatteen mukaisesti yhteen ravintolahenkilökunnan kanssa. Hajaannuksesta huolimatta omat rivit oiottiin ja talous saatiin kestävälle uralle. Keskusjärjestökysymys ratkesi onnellisesti ja päästiin neuvottelemaan työehtosopimuksia tasaveroisena neuvottelukumppanina. Osansa muisteloissa saavat niin muusikkojen kansainvälinen yhteistyö, esittävien taiteilijoiden tekijänoikeudet kuin kamppailu pätkätyöläisten sosiaaliturvasta. Monilta osin valotetaan sitä taustatyötä joka jää puuttumaan taiteilijaelämäkerroista. Kirjaan on tallentunut mielenkiintoinen aikakausi niin ammattiliittojen kuin esittävien taiteilijoiden historiasta.

Kirja on tilattavissa liiton toimistosta hintaan 25 e (sis. postikulut): sml@muusikkojenliitto.fi