Lakko-oikeus uhattuna maailmanlaajuisesti

Lakko-oikeus on perusoikeus, joka on saavutettu kamppailujen tuloksena. Kuitenkin se on parhaillaan uhattuna eri puolilla maailmaa, ja ammattiliittojen työtaistelut ovat johtaneet erilaisiin rangaistustoimenpiteisiin kuten pidätyksiin, väkivaltaan ja jopa murhaan.

Kansainvälisen työjärjestön (ILO) toiminta on kriisissä. ILO koostuu työnantajista, työntekijöistä ja hallituksista, ja työnantajien ryhmä on kyseenalaistanut ILO:n 87. yleissopimuksessa hyväksytyn lakko-oikeuden olemassaolon. Työntekijöiden ryhmä vastaa tähän pyytämällä lakko-oikeutta koskevaa lausuntoa kansainvälisestä tuomioistuimesta.

Lakko-oikeusasiasta oli määrä tehdä päätös ILO:n hallintoneuvostossa marraskuussa. Tuolloin hallintoneuvosto kuitenkin päätti jatkaa kolmikantakeskusteluita ja päättää asiasta niiden pohjalta seuraavassa tapaamisessaan maaliskuussa.

”Joko lakko-oikeus tunnustetaan hyväksytyksi 87. yleissopimuksessa tai saatamme riidan kansainvälisen tuomioistuimen ratkaistavaksi”, sanoi työntekijöiden ryhmän puheenjohtaja Luc Cortebeeck.

Kansainvälinen muusikkojen liitto (FIM) ja Suomen Muusikkojen Liitto ry puolustavat lakko-oikeutta työmarkkinatoiminnan perusoikeutena.

Lue aiheesta lisää Kansainvälisen muusikkojen liiton (FIM) sivuilta.