Kohtuullinen korvaus nettimusiikkipalveluista myötätuulessa

Fair Internet -koalitio, joka edustaa yli puolta miljoonaa esittävää taiteilijaa Euroopassa, kampanjoi aktiivisesti varmistaakseen, että EU:n uudistettava tekijänoikeusdirektiivi takaisi kohtuullisen korvauksen taiteilijoille verkon on demand -palveluista. Koalitioon kuuluvat Kansainväliset muusikkojen, näyttelijöiden ja artistien kattojärjestöt FIM, FIA ja IAO sekä AEPO-ARTIS, joka edustaa taiteilijoiden eurooppalaisia yhteishallintojärjestöjä. Tavoitteena on tekijänoikeusjärjestöjen hallinnoima itsenäinen korvausoikeus Spotifyn, Netflixin ja iTunesin tyyppisistä palveluista kaikille esittäville taiteilijoille.

11. heinäkuuta Euroopan parlamentin teollisuus- ja kulttuurikomiteoiden jäsenet esittivät kantansa EU:n tekijänoikeusdirektiiviluonnoksesta. Komiteoilla on neuvoa-antava rooli asiassa, jossa ratkaisevana komiteana toimii lakikomitea. Jo nyt esitetyt kannanotot viestivät EU-parlamentaarikkojen halusta varmistaa, että digitaalinen sisämarkkina kohtelee reilusti kaikkia toimijoita.

Fair Internet For Performers >