Indietuottajat vetoavat päättäjiin YouTube–kiistassa

Suomalaisten riippumattomien musiikintuottajien edustaja IndieCo ry kertoo tiedotteessaan, että YouTube on kieltäytynyt vetämästä pois uhkauksiaan levy-yhtiöille, jotka eivät ole olleet halukkaita allekirjoittamaan uusia musiikinstriimaussopimuksia.

Tiedotteen mukaan YouTube on lähestynyt yksittäisiä riippumattomia levy-yhtiöitä suoraan sopimusehdotuksella, jossa ei ole neuvotteluvaraa ja uhkauksella, että näiden sisältö poistetaan YouTubesta, jos he eivät allekirjoita sopimusta. Euroopan riippumattomien levy-yhtiöiden yhdistys IMPALA on ilmoittanut hakevansa virallisia lainsäädäntötoimia ja pyytävänsä Euroopan komissiolta hätäapua.

“YouTube käyttäytyy kuin dinosaurus, yrittäen sensuroida sitä mistä ei itse pidä. Tämä on täysin ristiriitaista Euroopassa, missä Euroopan komissio on systemaattisesti vaatinut, että Euroopan kansalaisilla tulee olla mahdollisuus kulttuurilliseen monimuotoisuuteen ja valinnanvapauteen.  Eurooppa on jo joutunut hyväksymään kovat linjanvedot Googlen kanssa koskien hakua ja yksityisyyttä. Pikainen väliintulo YouTuben kanssa täytyy olla seuraava askel”, huomauttaa Helen Smith, IMPALAn hallituksen puheenjohtaja.

Myös artisteja edustavan Featured Artists Coalitionin hallituksen jäsen ja Radiohead-yhtyeen kitaristi Ed O’Brien kommentoi kiistaa: “Riippumattomat artistit ja levy-yhtiöt edustavat tulevaisuuden musiikin terävintä kärkeä. Jos heidät rajataan näin ulos, niin ollaan vaarassa luoda internet, joka on vain supertähdille ja suurelle liiketoiminnalle. Ilman innovaatioita ja riskienottamista riippumattomalla sektorilla menetämme elintärkeän voiman, joka työntää meitä eteenpäin.”