Ilmaisunvapaus on työn takana

Egyptin muusikkojen liiton johtaja kohautti kansainvälistä muusikkoyhteisöä kieltämällä kuuden vääränlaisessa asussa vääränlaisia tanssiliikkeitä tehneen laulajattaren esiintymisen. Vaatetus oli liian rohkeaa ja tanssiminen vihjailevaa. Kansainvälinen muusikkojen liitto FIM tuomitsi sensuurin välittömästi Kansainvälisen työjärjestö ILO:n yleissopimuksen turvaaman ilmaisunvapauden vastaisena.

Kaupallisen median ei kannata välittää viestiä, jonka välittäminen ei ole kaupallisesti kannattavaa. Kaupallinen estradi ei tuota esitystä, jonka toteuttaminen ei ole kaupallisesti perusteltua. Tässäkin ollaan ilmaisunvapauden peruskysymysten äärellä, lähestymiskulma vain on toinen.

Muusikkojen liitto on mukana järjestämässä taiteilijoiden turvaresidenssitoimintaa Helsingissä ja jatkossa toivottavasti muuallakin Suomessa. Kun muissa Pohjoismaissa on kolmekymmentä taiteilijoiden turvaresidenssiä, Suomessa aloitellaan vasta ensimmäistä.

Ilmaisunvapaus ei toteudu itsestään. Vastassa on taloudelliset, poliittiset ja uskonnolliset markkinavoimat, joiden aisankannattajille ei aidosta ilmaisunvapaudesta ole hyötyä, vaan useimmiten pelkkää riesaa.