IAO:n hallitus kokoontui Hampurissa

Kansainvälisen artistijärjestö IAO:n (International Artist Organization) hallitus kokoontui syyskuussa Hampurissa Reeperbahn-festivaalin yhteydessä. Kokouksessa keskusteltiin muun muassa EU:n tuoreesta tekijänoikeusdirektiiviluonnoksesta sekä IAO:n yleisistä toimintaperiaatteista. IAO:n päätavoitteet liittyvät suoratoistopalveluiden läpinäkyvyyden lisäämiseen ja artisteille maksettavien korvausten kohtuullisuuden takaamiseen.

Vuonna 2015 perustettu IAO on lyhyessä ajassa saanut merkittävän jalansijan artistien edustajana ja sanansaattajana – vastaavaa kansainvälistä järjestöä ei ole ollut aiemmin olemassa. IAO:n jäsenyyden kautta Muusikkojen liittoon kertyy tärkeää tietoa ja kokemusta muun muassa eri maiden musiikkimarkkinoista ja sopimuskulttuurista.

Euroopan eri artistijärjestöissä toimivia aktiiveja ovat esimerkiksi Annie Lennox, Ed O’Brien, Katie Melua, Nick Mason, Per Herrey ja Nacho Vega. Suomessa artisteja edustaa Muusikkojen liitto, jonka uusi paikallisosasto Solistit ry perustettiin syyskuussa 2016. Liiton lakiasiainpäällikkö Lottaliina Pokkinen on IAO:n hallituksen jäsen.

IAO on mukana Fair Internet For Performers -kampanjassa, jossa eurooppalaiset esittävät taiteilijat vaativat EU-lainsäädäntötoimia reilun korvauksen saamiseksi verkkopalveluista.
Allekirjoita vetoomus >

Kuvassa IAO:n hallituksen jäseniä:

Takarivi vasemmalta oikealle: Florian Richter (DOMUS, Saksa), Tore Østby (Gramart, Norja), Eberhard Kromer (DOMUS, Saksa), Nacho Garcia Vega (Coartis, Espanja), Paul Pacifico (FAC, Britannia) ja Suzanne Combo (La GAM, Ranska). Eturivissä Per Herrey (Musikerförbund, Ruotsi) ja Lottaliina Pokkinen (Muusikkojen liitto, Suomi). Kuvasta puuttuvat Elvis Stanic (CAFM, Kroatia) ja
Thomas Gisselmann Søemod (DAF, Tanska).