FIM:n lentoyhtiöluokitus julkaistu

Kansainvälinen muusikkojen liitto (FIM) on luokitellut lentoyhtiöt kolmeen eri kategoriaan sen mukaan, millaiset käytännöt niillä on soittimien kuljettamisessa käsimatkatavarana. Luokittelu perustuu lentoyhtiöiden nettisivuilta saatuihin tietoihin.

Tutustu luokitukseen >

• Vihreällä värillä merkityt lentoyhtiöt noudattavat Yhdysvalloissa vuonna 2015 voimaan astuneita hallinnollisia säännöksiä, joiden mukaan muusikoilla on oikeus saada kunnollista kohtelua lentoyhtiöiltä. Yhtiöt hyväksyvät soittimien kuljettamisen matkustamossa ilman erillisiä kokorajoituksia, mikäli ne mahtuvat hattuhyllylle tai istuimen alle.
  • Keltaisella värillä merkityt lentoyhtiöt eivät noudata Yhdysvalloissa vuonna 2015 voimaan astuneita hallinnollisia säännöksiä, mutta niiden kokorajoitukset soittimien suhteen ovat joustavammat kuin normaalin käsimatkatavaran kokorajoitukset.
  • Punaisella värillä merkityt lentoyhtiöt soveltavat soittimien kohdalla normaalin käsimatkatavaran kokorajoituksia.
  • Riippumatta lentoyhtiön kokorajoituskäytännöstä matkustaja voi kuljettaa soittimen käsimatkatavarana vain, jos matkustamossa on sille riittävästi tilaa matkustajan noustessa koneeseen. Asetu siis jonon kärkeen, mikäli haluat maksimoida mahdollisuutesi viedä soitin matkustamoon.

Kansainvälinen musiikkiyhteisö vaatii EU:n ministerineuvostoa varmistamaan, että soittimien kuljettamista käsimatkatavarana koskevia käytäntöjä yhdenmukaistetaan EU-lainsäädännöllä.

Lue lisää ja allekirjoita vetoomus >